Zápis z jednání Komise pro etiku ze dne 18. února 2009


Nová podání: 
1)  Stížnost na redaktora Práva P. Biskupa. Stěžuje si R. Neděla (Sokolov). Jde o opakovaný problém, P. Biskup tentokrát v článku ze dne 24. ledna 2009  použil titulku Odposlechy potvrdily, že policista pracoval pro zločince. Jmenovaný si stěžuje jak na titulek, tak na obsah článku. Materiál převzal kolega Lipold.
Členové komise se podívají na odkaz http://sokolovsky.denik.cz/zlociny-a-soudy/nedela20081215.html
Co se týče článku v Právu, v archivu má jiný titulek, než uvádí podání (jiný článek v udaném datu v Právu nevyšel, ani o den dříve, ani o den později – možná šlo o novinky.cz). 

2) Stížnost Ivo Budila na článek Petra Zídka Čunek české vědy v Lidových novinách. Materiál byl otištěn 17. 9. 2007.  Zmíněný text vyšel již před rokem a půl, nicméně P. Zídek případ použil opět v materiálu Kladivo na plagiátory ( LN, Orientace 31. 1. 2009). Komise konstatuje, že Ivo T. Budil je veřejná osobnost, která musí 
počítat s kritickou reflexí. Komise pro etiku nemůže rozhodovat o tom, která ze stran má 
ve věcné rovině pravdu. Ivo Budil by se měl proto hájit tam, kde byl 
napaden - v tisku a pokud má dost argumentů, žádat dodatečné sdělení. Předsedkyně komise, která je z vysoké školy, o které se stěžovatel zmiňuje, se zdržuje komentáře, protože by byla v konfliktu zájmů
3)  Komise se na příští schůzi vyjádří k obálce Reflexu – David Rath – viz odkaz.
 http://zpravy.idnes.cz/rath-je-to-nechutne-od-reflexu-chci-za-hitlera-omluvu-pc3-/domaci.asp?c=A090205_095307_domaci_top
O stanovisko byl požádán šéfredaktor Reflexu..

4) Stížnost na materiál  "Kozí dráze zvoní umíráček, brzy se stane koňskou" z Děčínského deníku, otištěno 31.12. 2008. Podle vyjádření redakce šlo o Silvestrovské číslo a jasný žert. Komise bere sdělení na vědomí, ale upozorňuje, že podobné texty patří do aprílového vydání a s jasným označením, že materiál je potřeba brát s nadsázkou.
5)  Stížnost na sérii článků Vojtěcha Smoly, které byly publikovány v novinách i na internetu s odkazem na video. Jedná se o identifikaci učitelky, kterou natáčel v době jejího volna údajný student a materiál byl pak umístěn na youtube. O stanovisko byl požádán šéfredaktor MFD. Komise rozhodne na příštím zasedání. Na jedné straně je možné se odvolat na veřejný zájem, na druhé straně je právo dotyčné na soukromí. 
6)  Stížnost na materiál  Senátor chtěl zničit kolegyni  a další texty z tohoto materiálu vycházející: Mlada fronta Dnes. O názor byla požádána redakce MFD.
Jde opět o konstruovaný materiál, o kterém psala komise ve svém minulém zápise.
Inscenovat provokace za účelem mediální 
skandalizace je rovněž mravně problematické. Nicméně v tomto případě se média odvolávají na veřejný zájem – jde o politického představitele. Jeho chování v tomto případě je pro veřejnost důležitá informace.

7) Stížnost na článek  Inzeráty shánějí do základní a mateřské školy společnice a hostesky.

Autorka Michaela Šimková. Příloha Vysočina. Otištění 7. ledna 2009, datum podání 21. ledna 2009.
Stěžuje si starosta města Třebíč, žádá, aby se autorka omluvila, že MFD uveřejnila nepravdu.
O stanovisko byla požádána redakce, předsedkyně KPE se otázala mailem také starosty, zda už k omluvě nedošlo. Zatím bez odezvy.
8) Stížnost Petry Paroubkové (prostřednictvím advokátní kanceláře) na články v AHA!, Blesku a Nedělním Blesku. Podle stěžovatelů došlo k porušení důstojnosti a zásahu do soukromí dotyčné (informace se týkaly zdravotního stavu a mateřství). Komise požádá o vyjádření redakce. Pokud se do příštího zasedání nevyjádří, uzavře případ.
Řešená a vyřešená podání:

* Stížnost Ivana Langera (prostřednictvím advokáta M. Elgera) na články v MFD. Podle stížnosti jde o obranu před nepravdivými údaji. Zároveň běží soudní spor. Komise obdržela odpověď MFD, respektive advokáta Vladana Rámiše, ze které vyjímáme: 
„Vzhledem k tomu, že de facto současně s textem stížnosti k Syndikátu novinářů ČR nám byla doručena žaloba podaná panem Langerem k Městskému soudu v Praze, připravujeme obě vyjádření současně. Podrobnější informaci pro SNČR by tak bylo možné zaslat až poté, kdy bude hotové vyjádření k soudu (počátkem roku 2009)“.
Jde o články:

(A) MFD 20.9. 2008 „Za Sekyrovu firmu napojenou na kmotra Mrázka lobboval i Langer“ 
(B) MFD 22.9. 2008 „Tlustého lobbing byl selhání. Langerův ne, myslí si premiér“ 
(C) MFD 29.9. 2008 „Kapitoly z Langerova politického života: lobbing i kontroverzní podnikatelé“ 
(D) MFD 2.10. 2008 „Langer loboval za svého věřitele“, „Langer: vlastenectví a dva miliony“ a „Na co Ivan Langer neodpověděl“. 

(E) MFD 3.10. 2008 „Langer káral Grosse, že nevysvětlil půjčku, teď mlčí jako on“. 

(F) MFD 4.10. 2008 „Kyselý koupil i dluhy „Langerova golfu“. 

(G) MFD 1.11. 2008 „Langer loboval i radil. Podle právníků nezákonně“. 

(H) MFD 4.11. 2008 „Střet zájmů? Langerovi trest nehrozí“. 

Tyto články vydavatel deníku MFD uveřejnil v totožném, popřípadě v mírně upraveném znění i na internetovém serveru iDNES.cz. 

Pod články jsou postupně podepsáni autoři Jaroslav Kmenta, Ondřej Šťastný, Tomáš Syrovátka a Krystyna Wanatowiczová
Komise vyčká rozhodnutí soudu, nicméně opět upozorňuje, že v případě obvinění z trestného činu by v jakémkoli periodiku, které samo sebe nedefinuje jako bulvární, měly být formulace co nejpřesnější.


*Stížnost na TV Prima – stěžuje si exekutorská komora na tři příspěvky ze Zpráv. Podle stěžovatelů jde o zavádějící informace, které se dotýkají celé komory. Komise se musí před rozhodnutím s materiálem seznámit – buď přes web, nebo zapůjčením kazety. Jde o úkol z minulého zasedání – předsedkyně komise požádala o vyjádření a o materiál TV Prima, konkrétně ing. Zunu.

* Stížnost Fr. Ryneš z Horáckých novin na rozhodnutí komise – zápis ze dne 12. listopadu 2008, kde je v odstavci "Řešená a vyřešená podání" vyjádření ke stížnosti na jeho údajné neetické chování. Podle vyjádření KPE Horácké noviny vycházející v Třebíči
porušily 14. 12. 2007 článkem "Půjde Josef Truhlář sedět?" etický kodex novináře. S tímto vyjádřením, které připravil dr. Bílek, Fr. Ryneš nesouhlasí a podal k problému rozklad pro SNČR. Komise vycházela z rozhodnutí nezávislého soudu. Nemůže ani postupovat jinak.
* Podání Provident Financial na možné pochybení při natáčení pořadu Občanské judo. 
Redakci NOVY byl zaslán dopis s dotazem, zda pořad bude odvysílán a v jaké podobě. Stížnost byla odložena.

* Stížnost na časopis Týden (autor Miroslav Motejlek) - stěžuje si J a T Banka, a.s. Časopis podle stěžovatele uveřejnil nepravdivé informace a ani po dvou výzvách je neopravil – redakce byla požádána o stanovisko. Odpověď byla urgována dvakrát dopisem, zatím bez odezvy. Redaktor Motejlek mezi tím z časopisu odešel. Odpověď bude opět urgována.

* Stížnost na redaktora J. F. Potužníka - pořad ČT "Dotace na čističky odpadních vod". Stěžuje si VEOLIA VODA ČESKÁ REPUBLIKA a.s. - reportáž údajně uváděla nepravdivá tvrzení a byla koncipována záměrně tak, aby poškodila dobrou pověst společnosti. ČT byla požádána o vyjádření. Přišlo podrobné stanovisko ČT. Materiál obdržel kolega Čermák a bude referovat na příští schůzi.

* Stížnost gen. Štefky na neetické chování redaktora MFD Jana Gazdíka. Podle stěžovatele jsou články J. Gazdíka lživé, manipulují s fakty, jsou osobně zabarvené. Redakce byla požádána o vyjádření dne 4. července 2008. Stanovisko vypracoval kolega Jůn a doporučil, aby se redakce MFD také vyjádřila. Vyjádření bylo urgováno dopisem šéfredaktorovi. Redakci MFD byla znovu zaslána kopie stížnosti, šéfredaktor příjem potvrdil a redakce vypracovává stanovisko. Zatím nepřišlo. Komise se tedy vrátí ke stanovisku vypracovaném kol. Jůnem.

Nedořešená podání:

* Stížnost místostarosty města Kyjov na reportáž TV NOVA (Občanské judo, název Ty, ty, ty ze dne 30. 3. 2008). Místostarosta si stěžoval přímo TV NOVA, odpověď nepřišla. Žádal o zveřejnění celého jednání. Komise oslovila redakci NOVA, kolega Kruml požádal o vyjádření R. Johna. Bez odezvy. Místostarosta nabídl svůj záznam, nicméně ve zhoršené kvalitě. Kolega Kruml přislíbil, že příslušný materiál opatří, a komise poté, co se s ním seznámí, zaujme stanovisko. Web TV NOVA již materiál neobsahuje, úkol stále trvá. Radek John mezi tím svou pozici v NOVĚ opustil.

*KPE se obrátila na Českou televizi na základě podání JUDr. J. Kunáška na materiál Marka Pokorného. Případ byl několikrát urgován u Mgr. Fridricha, bez odezvy. JUDr. Kunášek informoval komisi, že má další podklady, ty přinesl osobně. KPE požádala opět o stanovisko ČT, tentokrát Mgr. Vondráčka. Ani po urgenci stanovisko ČT ( J. Vondráček) nedorazilo.
Úkol stále trvá.

Pozor!

Příští schůze se bude konat ve čtvrtek 12. března 2009. Prosím všechny členy, aby se dostavili. 

Zapsala B. Osvaldová

PAGE  
1

